شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۶۳
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۷ - ۲۸ آذر ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، یکی از مهمترین مباحثی که در مبانی خبر به خبرنگاران آموزش داده می شود و به آن تاکید می گردد، این است که هرگز در انتشار خبری که نسبت به صحت آن اطمینان ندارند،  عجله نکنند چرا که انتشار یک خبر نادرست می تواند به قیمت زیر سوال رفتن اعتبار آنها و آن رسانه تمام شود. 

انتشار خبر دروغ به خاطر یک مشت لایک و کلیک! | رسانه هایی که خبر درگذشت جمشید آریا را منتشر کردند، خودشان مجبور به تکذیب شدند!

دقایقی پیش خبری کام ما را تلخ کرد؛ دو رسانه مهم کشور که بهتر است اسمشان را نیاوریم ، در کمال تعجب و بدون اطلاع دقیق از صحت آن چیزی که مخابره کرده اند، اعلام کردند جمشید هاشم پور درگذشته است.

در کمتر از دو دقیقه تمام فضای مجازی پر از  این خبر فیک  شد و  شایعه ای که دلخوری و نگرانی خانواده آقای هاشم پور را در پی داشت.

انتشار خبر دروغ به خاطر یک مشت لایک و کلیک! | رسانه هایی که خبر درگذشت جمشید آریا را منتشر کردند، خودشان مجبور به تکذیب شدند!

تقریبا تمام خبرگزاری های رسمی و مهم کشور این اشتباه نابخشودنی را انجام دادند؛ مگر می شود یک دبیر خبر ، یک مدیرمسئول، بدون سند، چنین خبر مهمی را منتشر کند؟ فرض بگیریم که خبرنگار آن رسانه خبری را به سردبیر رسانده ، وظیفه مسئول بالاتر آن است که از خبرنگار بخواهد که سند چنین ادعایی را به او نشان دهد ! همین می شود که در اقدامی ترسناک تر ، امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان نیز در دام این خبر می افتد و درحالی که می توانست از همکارانش در خانه سینما و انجمن بازیگران اطلاع دقیق تری را کسب کند، در تله رسانه ای قرار می گیرد و در پستی جداگانه با انتشار عکسی از جمشید هاشم پور این فقدان را تسلیت میگوید. تقریبا ده دقیقه ای این پست می ماند و بیش از هزار نفر آن را لایک می کنند! و بعد هم که متوجه اشتباه خود شد ، پست را پاک می کند!

نتیجه این می شود که دختر آقای هاشم پور با گلایه از چنین اتفاقی در گفتگو با مهر نسبت به این رفتار غلط رسانه ای اینچنین شوکه می شود؛ او می گوید:

"نمی‌دانیم ریشه شکل‌گیری و پخش این شایعه چه بوده، اما از همه اصحاب رسانه می‌خواهیم جلو انتشار بیشتر آن را بگیرند. شکر خدا حال عمومی پدرم بسیار خوب است و تنها اندکی درگیر سرماخوردگی است که مشکل جدی نیست. ابتدای صبح متأسفانه فردی این خبر را مطرح کرده بود و حالا متأسفانه در سایت ویکی‌پدیا هم تاریخ فوت را درج کرده‌اند که بسیار جای تأسف دارد. امیدوارم سریع‌تر جلوی انتشار این خبر در فضای مجازی گرفته شود. "

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار